Toelichting viertallenbridge

viertalViertallenbridge is de zuiverste wedstrijdvorm van bridge. Het is erg leuk en spannend en biedt veel meer dan parenbridge gelegenheid tot sociaal contact: bij een volledige wedstrijd wordt maar één keer gewisseld.

BCL vaardigt viertallen af naar districts- en bondscompetities.

Tactiek en strategie
Een paar opmerkingen over opzet, tactiek en strategie van viertallenbridge.

  1. Een spel dat het ene paar van een team als NZ speelt, speelt het andere paar als OW. Na afloop van een sessie worden de scores met elkaar vergeleken. Haalde u op het eerste spel 4Sc contract voor + 420, maar was aan de andere tafel de manche niet bereikt en is 3Sc+1 het eindresultaat, dan noteerden uw teamgenoten als OW – 170. Netto heb je als team dan 420 – 170 = 250 punten verdiend. Die punten worden later vertaald in imps (imp = International Match Points).
  2. Als u de bieding hebt gewonnen en een contract speelt, is uw eerste en belangrijkste doel dat contract maken. Liever een zekere plus dan risico nemen voor een overslag. Lijkt uw contract van gietijzer, denk dan: wat zou hier nog fout kunnen gaan? Een heel slecht troefzitsel? Kan ik het dan zo spelen dat zelfs dat me geen kwaad kan?
    Speelt u een contract tegen, dan is uw eerste doel dat contract downspelen, want dan scoort u plus. U mag best het risico nemen met een gewaagde tegenspelactie een overslag weg te geven, want een overslag kost maar 1 imp, terwijl downspelen al gauw een stevige handvol imps kan opleveren.
  3. Manche- en slempremies kunnen veel imps opleveren: mis ze niet! Biedt met de hamer, maar speel met de scalpel!
  4. Een deelscore doubleren mag best, maar je moet er dan zeker van zijn dat die down gaat, want wordt die gehaald dan kost je dat vaak de manchepremie: 2Ha gedoubleerd contract (niet-kwetsbaar) levert 470 punten op; haalt je nevenpaar 2Ha ongedoubleerd voor 110, dan kost je roekeloze doublet 470 min 110 = 360 punten.
    Een manche doubleren daarentegen kost niet zoveel, dus als je denkt: die 4Sc halen ze niet, pak ze dan met een doublet. Halen ze het onverhoopt toch (4Sc D = 590 niet-kwetsbaar), dan kost je dat tegen 4Sc ongedoubleerd (= 420) maar 170 punten.
  5. Halverwege een wedstrijd controleert u eerst met uw tegenstanders de genoteerde scores, waarna u met uw nevenpaar de scores uit de eerste helft vergelijkt en de tussenstand berekent (dat heet: uitslaan). Check die met uw tegenstanders en herstel zo nodig foutjes. Misbruik het uitslaan niet om uw nevenpaar bij elke netto-minscore de les te lezen, zelfs niet als de fout helemaal op hun bordje ligt.

Check voor het begin van de eerste en de tweede helft of u goed zit: als beide paren van een team beide NZ zitten (en die van de tegenstanders dus beide OW) valt er niks te scoren.

Scoreberekening: eerst per spel IMP score bepalen
Per spel bepaal je het scoreverschil in punten en de bijbehorende IMP score.
Bijvoorbeeld: NZ 420, OW – 170; verschil 250 en dat is 6 IMP.

score verschil IMP score verschil IMP
0-10 0 750-890 13
20-40 1 900-1090 14
50-80 2 1100-1290 15
90-120 3 1300-1490 16
130-160 4 1500-1740 17
170-210 5 1750-1990 18
220-260 6 2000-2240 19
270-310 7 2250-2490 20
320-360 8 2500-2990 21
370-420 9 3000-3490 22
430-490 10 3500-3990 23
500-590 11 4000+ 24
600-740 12

Scoreberekening: na de IMP score de wedstrijduitslag
Uw team heeft 41 imps gescoord, de tegenstanders haalden 30 imps. Bij een wedstrijd van 24 spellen geeft het verschil van 11 een eindstand 13-7. Bij een wedstrijd van 28 spellen is de uitslag 12-8.

Victorypoints Verschil in imp’s
Uitslag 20 spellen 24 spellen 28 spellen 32 spellen
10-10 0- 1 0- 1 0- 1 0- 2
11- 9 2- 5 2- 5 2- 6 3- 7
12- 8 6- 9 6-10 7-11 8-12
13- 7 10-14 11-15 12-17 13-18
14- 6 15-19 16-21 18-23 19-24
15- 5 20-25 22-27 24-29 25-32
16- 4 26-31 28-34 30-37 33-40
17- 3 32-39 35-43 38-46 41-50
18- 2 40-48 44-53 47-57 51-61
19- 1 49-60 54-65 58-71 62-76
20- 0 61+ 66+ 72+ 77+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *