Hoe schudt de schudmachine?

dupliceermachineNa afloop van de clubavond praten we tijdens de nazit natuurlijk over de spellen. En heel vaak gaat het dan over de spelverdelingen en hoe die tot stand komen.

 

 

Lees hier het artikel over de schudmachine in het blad Bridge van december 2018

En lees hieronder  de discussie die over dit onderwerp via deze website is gevoerd.

Anneke Gast, 5 december 2018:

Ik dacht altijd dat de schudmachine ‘at random’ spellen levert. Maar andere clubleden betwijfelen dat. Volgens hen wordt er via de software van de schudmachine ingevoerd dat er extreme handen moeten worden geschud, met als resultaat dat je ‘nooit eens gewone spellen’ hebt, ‘de troeven altijd scheef zitten’,’snits altijd verkeerd zitten’, enz.

Wie kan uitleggen hoe het zit? Hoe schudt de schudmachine nou eigenlijk? Geeft die net zulke verdelingen als bij handgeschudde spellen? Of worden er inderdaad bepaalde wensen aangegeven voor bijzondere verdelingen?

Reactie van Bert de jong, 6 december 2018:

De schudmachine deelt met “Dig Deal”, een wetenschappelijk vastgesteld en door de NBB gebruikt deelprogramma. De spellen worden inderdaad “at random” (willekeurig) gedeeld. Manipulatie van de spellen is ten strengste verboden. De geschudde handen voldoen aan theoretische, wiskundig vaststaande grafieken. Met de hand gewoon geschudde spellen voldoen daar niet aan. Teveel SA-achtige verdelingen. Er is geen verschil tussen grondig met de hand gedeelde spellen en at random geschudde met de computer gedeelde handen. Het probleem zit in “grondig” wat in de spelregels staat. Daar wordt met handmatig schudden, in de praktijk, vaak de hand mee gelicht.

Dick Lont over de schudmachine, 1 oktober 2014:

De dupliceermachine is nu enkele weken in gebruik bij BCL. Vier vrijwilligers, binnenkort zes, zorgen elke week dat de koffers worden gevuld en je de spelverdelingen via de uitslagensite kan bekijken. Het gebruik van de dupliceermachine roept soms vragen op. Zijn de spellen wel “normaal”, waar vind ik de spelverdelingen, krijg je teveel informatie van andere tafels?

Zijn de spellen normaal?
Soms zijn er geluiden dat een een dupliceermachine vreemde spellen maakt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bert de Jong heeft wat cijfermatige oefeningen gedaan om de 96 spellen van de eerste vier woensdagavonden te vergelijken met de theoretische verdeling volgens de kansberekening.

De schutmachine van BCL schudt de spellen met het computerprogramma Big Deal geschud. In dit programma kan je geen instellingen maken die de verdelingen van de kaarten beïnvloedt. In sommige schudprogramma’s kan je bijvoorbeeld vragen om vlakke of juist wilde handen of om bepaalde puntenranges. Dit is natuurlijk niet wenselijk voor een wedstrijd omdat veel spelers die patronen snel herkennen en er rekening mee houden in bieden of afspelen. Maar zoals gezegd, Big Deal, aanbevolen door de NBB, belooft ons volkomen toevallige spellen waar geen patronen in zitten.

In 96 spellen heeft de woensdagavond deze verdelingen gehad.

theorie werkelijk verschil
Renonce 20 23 +3
Singleton 123 125 +2
Zeskaart 64 75 +11
Zevenkaart 14 9 -5
Achtkaart 2 1 -1

Je ziet dat er verschillen zijn tussen theorie en praktijk, maar geen grote. Naarmate de competitie vordert mag je aannemen dat de verschillen tussen theorie en werkelijkheid kleiner worden. Misschien wil Bert de Jong het te zijner tijd nog wel eens narekenen.

GrafiekVierWoensdagen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bert de Jong, 21 oktober 2012:

Op dinsdag- en woensdagavond zijn door de computer geschudde handen gespeeld. Inmiddels zijn er 6 keer 24 spellen, dus 144 spellen op deze wijze geschud en gespeeld.

Volgens de spelregels dienen de spellen grondig geschud te worden. Dus niet alleen schudden, maar dan ook grondig schudden! Hier ontbreekt het vaak aan. Door spelers zelf geschudde handen leveren teveel vlakke Sans Atout, 4432-, 4333- en 5332 verdeelde, handen op. Ook komen er te weinig interessante handen met veel punten voor. Deze voldoen dan dus niet aan de geëiste volledig willekeurig geschudde handen.

Als commentaar op de computer-geschudde handen hoort men vaak dat er te extreme verdelingen voorkomen. Daarom heb ik een analyse gemaakt van de verdelingen van de tot nog toe gespeelde spellen op woensdagavond.

Analyse
De percentages van de theoretisch bekende verdelingen zijn in de grafiek, met blauw, ingetekend. De door de computer geschudde verdelingen zijn in dezelfde grafiek, met rood, ingetekend. Op de horizontale as staan de verdelingen, van 4432 tot en met 5530, en op de verticale as de percentages.  Zoals te zien is slingert de rode lijn wat om de theoretische blauwe. Ondanks de geringe steekproef wordt de theoretische lijn al goed benaderd. Klik hier om de grafiek met de verdelingen t/m 9211 te zien.

Conclusie
De computer schudt de handen grondiger dan de mens, waardoor er meer interessantere spellen ontstaan, zowel qua punten als verdelingen. De spelverdelingen met frequentiestaten staan op het internet en kunnen dus achteraf nog eens bekeken en geanalyseerd worden. Een nadeel zijn de kosten. Toch hoop ik dat er met computer geschudde handen wordt doorgegaan!

Enige theorie
Er zijn 39 verschillende verdelingen mogelijk. Van de meest voorkomende, de 4432-verdeling, tot en met de meest extreme 13000-verdeling. Theoretisch is precies bekend hoeveel verschillende handen van 13 kaarten er uit een stok van 52 kaarten samengesteld kunnen worden. Het zijn er precies 635.013.559.600, zeg 635 miljard, verschillende handen, een onvoorstelbaar groot getal.Als een computer in één seconde duizend handen laat zien, dan duurt het circa 20 jaar, voordat de job geklaard is!

Voor elke verdeling kan het aantal worden bepaald. Bijvoorbeeld voor een 4432 verdeling is het aantal 136.852.887.600 handen. De drie vlakke SA-verdelingen, de 4432, de 5332 en de 4333 verdeling, komen al in 47,6%, dus bijna in de helft, van alle handen voor. Als alle handen bekend zijn, dan is ook bekend hoeveel renonces, singletons, tweekaarten enzovoort er voorkomen. Als alle handen bekend zijn, dan is ook bekend hoeveel handen er punten, van 0 tot en met 37, hebben.

 

Dit bericht is geplaatst in Dupliceermachine. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.